november 2016

KOSELIG TID N SYNES JEG

Hallo til deg p en s vakker sndag! Hper du har hatt en god helg:) Akkurat n har jeg tent p det frste lyset. S koselig, synes jeg:) Man tenner jo vanligvis det frste p den frste sndagen i advent. Jeg synes det er helt lreit holde p tradisjoner. Men n gr turen fra den vesle fjellhytta og til Brum. "Guttungen" er blitt 32 r, s da skal vi feire bursdag. Jeg gleder meg! Ogs skal det bli godt klemme p de to smjentene mine:)

FRA TONE #blogg #advent

FRSTE NOVEMBER SKITUR P IHVERTFALL 50 R

God lrdagskveld kjre deg! Det nrmer seg vinter og i dag var jeg p ski, haha:) Jeg har ikke hatt ski p beina p s mange r. Men i dag var vi p skitur i fjellet, og jeg lo meg nesten ihjel. S moro! Jeg hadde noen gamle ski som jeg kanskje synes var helt lreit. Men etter at vi fikk oss en liten hytte hytte oppe p Blefjell, s sa de voksne ungene: kjp deg nye ski mor!!! S det gjorde jeg alts. Og i dag har jeg lpt rundt med "pels under beine, p ski! Hehe:) Uansett, skia funket :)

HA EN GOD LRDAG

FRA TONE #blogg #november #ski #lrdag fjellet

HELT GREIT MED EN FJELL HELG I NOVEMBER

God fredag! Nedbren kom ikke som sn eller regn i dag her oppe p Blefjell. S det er bare kose seg, for si det snn! Vi kjrte til fjells i ettermiddag, og vi rakk akkurat solnedgangen. S flott og s vakkert! Da hytta endelig ble varm var det jammen godt med en liten matbit. Og brdskive med mr plse, pepper ost og skinke sto p menyen. Det smakte s godt, alts:)

FRA TONE #blogg #helg #fjellet #november #fredag

SISTE VENNINNEKLUBB FR DET NYE RET

God ettermiddag til deg:) Regner med at du har hatt en fin fredag s langt. Kos deg i kveld og nyt dagen. I gr var jeg p venninneklubb hos Mette oppe p et litt landelig sted i Porsgrunn. Mette er verdens flinkeste vertinne. S vi koste oss alle sammen! Kalkunen hadde ligget i sukker og saltlake med krydder over natten. Steketiden husker jeg ikke, men den var s mr og god. Til dessert hadde hun baket en vidunderlig kake. Vi koste oss alle sammen hos Vertinnens steste interirhjem, hehe:) Akkurat n er jeg p vei opp til den lille fjellhytta vr. Gleder meg:)

HA DET GODT

FRA TONE #blogg #november #venninner

TRODDE JEG SKULLE P ET KAFFEBESK JEG ALTS

Hei skjnne deg:) Hper du har hatt en god dag. Her p stlandet har novemberdagen vrt strlende. Herlig! I dag hadde jeg en avtale med to gode venninner. Vi skulle ta en lunch og en kaffekopp p et koselig sted i Porsgrunn. P Elvebredden, rett ved den skjnne Porsgrunns elven. Jeg gledet meg s alts! Men jeg satt og jeg satt, ingen kom! Og da jeg sjekket i avtaleboka mi, s jeg at jeg hadde tatt feil dato. S da var det bare komme seg ut i det flotte hstvret, hehe. Vi skulle nemlig treffes onsdag om en uke. Er det mulig! Snn er det alts:)

FRA TONE #blogg #november #kafe #onsdag

DET ER LOV TRENE FORDI MAN VIL HA DET GY

God tirsdag, og fin kveld til deg! Ja, det er lov trene hvis man bare trener" for gy" Og n har jeg kommet til et punkt i livet mitt som sier dette. S n trener jeg fordi det er gy, og fordi det har blitt min livsstil. Men som jeg fortalte i et tidligere innlegg, jeg er helsemessig opptatt av armene mine. Jeg vil klare meg mest mulig selv viss jeg blir en gammel dame. Jeg vil selvflgelig kunne gre hret mitt og kle p meg klrne. Derfor er det viktig med armer. Og i dag hadde jeg det moro p treninga sammen med min skjnne venninne. Instruktren som hadde timen gjorde en fin fin jobb. Hun er utrolig dyktig:) Disse jentene er flinke! Men det som var unikt for meg i dag var badstukosen. Kjersti og jeg koste oss s masse i den badstua. Vi prater om alt mulig, og faktisk s "lste vi et verdensproblem" hehe:)

HA DET GODT KJRE DEG

FRA TONE #blogg #november #tirsdag #venninne #trene

JEG VURDERTE MORGENBAD - MEN STOD OVER

God sndag kjre deg! Hper din helg har vrt god og at du har hatt det fint:) Jeg trenger masse svn for tiden. S etter mange timer i dvale, flte jeg et enormt velvret. S deilig! Jeg vurderte et morgenbad ute i sjen i dag, men jeg stod over alts! Jeg ble for vken og begynte fryse fr jeg eventuelt burde ha hoppet i havet. S da tok jeg morgendusjen isteden, hehe:) Og kaffekoppen smakte jammen godt nede p bryggekanten i dag ogs. Etterp spaserte jeg en liten tur bort p jordet. Det var mye fint og se ute i naturen i dag ogs, synes jeg da! Det som gledet meg mest var disse blklokkene som jeg fant ved en liten skrning der borte p jordet. Tenk at disse bl herlighetene har blomstret siden juni mned, fantastisk:)

NSKER DEG EN FLOTT SNDAG

FRA TONE #blogg #november #sjen

HYTTA OG HAVET EN SEN NOVEMBER LRDAG

Hallo til deg! Det er faktisk lrdag! Og i dag p den 19 november valgte vi en sj tur. Med et lukket styrehus kan faktisk bten vr brukes strre deler av ret. Veldig praktisk synes jeg da! Solen strlte p himmelen, s da var det jo bare komme seg avgrde. Men jammen kom regnet! Selv om regnet plasket ned, synes jeg det var s koselig allikevel! Jeg knipset noen bilder borte p holmen. Noen rfugler opp og ned i vannet for finne skjell. De er artige, hehe:) Jeg fant noen skjell og en liten mose bit som jeg fotograferte. rfuglene hadde for lengst forsvunnet. De er s raske, liksom:) Etter fotograferingen koste vi oss med norsk spekemat farris og rmme. Jeg har lest at spekemat har vrt norsk sommermat fra vikingenes tid.... N bruker vi det hele ret. En herlig rett, og en koselig kveld:)

HE EN VIDUNDELIG LRDAG OG EN GOD HELG

FRA TONE #blogg #november #en #bten #spekemat #sjen

NOEN DAGER VED SJEN

God kveld i stuen, p jobben eller hvor som helst:) Jeg har faktisk kost meg der ute p ya fra i gr formiddag til n i kveld! Jeg hadde faktisk ikke lyst til dra hjem! Strikketyet l nesten ikke i ro, og jeg har strikket masse p genseren til guttungen - OLE. Jeg er mormoren til Ole p tre og et halvt r. Og ny ullgenser trenger den gutten. Jeg vknet i dag tidlig og var utrolig fornyd fordi jeg hadde hatt en s god natt med svn. Akkurat i dag hadde jeg s lyst til hoppe i sjen for et forfriskende morgenbad, men jeg var ikke tff nok alts! Det regnet men det var blikk stille, null vind. S koselig!!

FRA TONE #blogg #sjen #regn #november

NOVEMBERDAGEN UTE P EN

God tirsdagskveld til deg:) Torsken bet sannelig ikke p kroken i dag, for si det snn:) Men det var allikevel godt komme ut i havgapet og ut p en. Hst turer p fjellet og ute ved sjen er s gode synes jeg. Her kan man virkelig boltre seg i hst blader og havets delikatesser, hehe:) Ikke ei krabbe eller ei reke se p strand bunnen. Snn er det alts!

HA EN GOD TIRSDAG

FRA TONE #blogg #tirsdag #en #hytta #havet

HERLIG SLAPPE AV LITT OGS

God natt til deg! Jeg hper du har hatt en god mandag. Men jeg tenker akkurat n at du er i din skjnneste svn:) Jeg skal ogs snart finne sengen min, hehe:) Gleder meg! Dagen i dag har vrt aktiv. Jeg har" jobbet" sammen med 90 ringen! Faren min i leiligheten hans. Vi er et godt team, vi to. Det er jo faktisk faren min! Oppegende og klar i toppen. Herlig! S i kveld nyter jeg stillheten foran norsk fjernsyn, haha:)

GOD NATT TIL DEG

FRA TONE #blogg #november #natta

PROJECT AND INSPIRATION

Hei kjre deg p en sndag kveld! Jeg quiltet og sydde et lappeteppe for en stund siden. Stoffene kjpte jeg inne p Brums verk. Der er det s flotte stoffer, og s mange muligheter. Jeg klippet ut et TULIPAN mnster. Jeg dobbeltsydde disse tulipanene for s sy dem over p et tykt og godt stoff. Etterp klippet jeg ut en vase, sydde p perler glitter og stas, hehe! Uansett, jeg blir utrolig glad av slike formingsaktiviteter. Bilde henger oppe p sy kroken min. Herlig, synes jeg da!

HA EN VIDUNDELIG KVELD

FRA TONE #blogg #sndag #november #quilting #sm

NOVEMBER LRDAG MED REDESIGN

God kveld kjre deg! Akkurat n er jeg klar til ta imot lrdagskvelden. Og det hper jeg du ogs har anledning til. Noen er selvflgelig p jobb. Og jeg vet av erfaring at det er fint arbeide i helgene. God stemning, liksom:) Men jeg er hjemme og koser meg med strikketyet i sofa kroken. Etter en god og lang tur ute i Bymarka i Porsgrunn, var det godt komme inn i heimen. I kveld fikk jeg s lyst til pynte meg bittelitt, hehe:) S jeg tok frem min redesignede kjole. Jeg sydde den for en stund siden, men den er lite brukt. Jeg hadde en hvit skjorte med noen armer som var s alt for store. Ogs hadde jeg en prikkete kjole som var alt for kort, liksom. Dette var et s innmari gy prosjekt. Jeg kan huske jeg brukte en hel dag p denne moroa, haha:) Og det jeg gjorde var klippe av ermene for s falde dem inn i armhulen. Etterp klippet jeg kjolen fra midjen. Tilslutt sydde jeg bluse og skjrt sammen. En helt lreit habitt for en hjemmekveld:)

HA EN GOD LRDAGSKVELD

FRA TONE #blogg #lrdag #november #redesign

KOSELIG LITEN BYVANDRING

Hallo og god torsdag til deg! I kveld har jeg vrt p en liten "byvandring" Det var s koselig rusle rundt i gatene og nede ved elven i Porsgrunn. Alle lysene! Og s flott en hststemning. Og jeg ser hvordan denne byen har blitt tatt vare p. Liksom litt Pietetsfullt, synes jeg da! Porsgrunnselven deler byen stsiden og Vestsiden. Her er det s masse historie, hehe:)

HA EN VIDUNDELIG KVELD

FRA TONE #blogg #november #byen

ARMENE VRE ER GODE HA

Hallo til deg p denne sen tirsdagen. Hper du har hatt en god dag, og hatt det fint der du har vrt:) Hver tirsdag drar jeg p trening med verdens skjnneste venninne. Vi har holdt sammen i s mange r. Og vi har det like koselig hver gang vi mtes. Etter treningskten nyter vi en god og fortjent badstue, hehe:) Og nr det er sagt, er jeg svrt opptatt av armer. Armene vre er s viktige. Trening av armer er godt gjre. Noen snakker om denne "grevinneslengen" men den gidder vi ikke tenke p, jenter! Jeg tr pst at armer er genetisk:) Men jeg er svrt opptatt av armene mine. Jeg vil klare meg selv nr jeg blir gammel. Jeg nsker gre hret mitt selv. Jeg gir blanke i disse synlige musklene. Jeg tenker at for meg er det viktig med arm trening som sikrer sunn og sterk alderdom:)

FRA TONE #blogg #november #trene #alderdom #genetisk #armer

LITT REDESIGN OG FASHION

Hallo igjen til deg. Og god kveld mandag! Etter en frisk spasertur gjennom Porsgrunn min flotte by i kveld, kom jeg faktisk i julestemning. S vakkert! S da jeg kom hjem i varmen, tok jeg meg en god og varm dusj. Etterp fant jeg frem min redesignede lille kjole. Jeg redesignet den for ett r tilbake i tid. Og det jeg gjorde var mikse en gammel topp og et godt brukt skjrt sammen. Jeg klippet litt av tunikaen slik at den ble til en topp. S fant jeg frem det gamle skjrte. Jeg klippet av kappen p skjrtet og sydde skjrt og kappe sammen, hehe:) Og slik fikk jeg et unikt klesplagg. Det er av og til litt gy mikse og trikse med klesplaggene. Da blir garderoben mye mer trendy, synes jeg da!

HA EN SKJNN MANDAGSKVELD KJRE DEG

FRA TONE #blogg #redesign #kjole #november

NOVEMBERHELG

Hallo til deg p en s flott mandag! Hper du har hatt en fin helg:) Jammen kom snen til stlandet, koselig! Her i heimen har det vrt aktivt! Og "guttungen" p sart 32 l stort sett under bordet, haha! Han er en s morsom og god pappa. En skjnn helg synes farmor:)

FRA TONE #blogg #november #mandag #familie

BURSDAG 1 R

Hallo igjen til deg! Jeg gleder meg som en unge til " guttungen " kommer hjem til moren sin i morgen. Og han har med seg pikene sine. Smjentene til farmoren sin. Moren til jentene skulle i et selskap, s hun kommer p toget p sndag. Snn er det i disse moderne tider. S p lrdag formiddag kommer alts den ste Brums gjengen til Porsgrunn. Det er et par mneder siden jeg har kost meg med jentene n, s jeg er yr av forventninger. Men vi skal i 1 rs bursdag til Frida. S i kveld har jeg laget en bursdagskake til den ungen som jeg er mormor til. Jeg fant oppskriften p Det ste liv. Jeg bakte det lille nusselige sukkerbrdet. Og som fyll la jeg inn friske bringebr vaniljekrem og vanlig krem. Nam! Jeg vet der er mange hemmelige triks for f et luftig og hyt sukkerbrd. Trikset mitt er: vr rolig og snakk med baksten, hehe:)

HA EN VIDUNDELIG KVELD OG EN FLOTT HELG

FRA TONE #blogg #november #familie #kake

JEG SKJEMMES AV DEN SELFIESTANGA, ALTS

God fredagskveld til deg! Ja det er helt sant! Jeg skjemmes av bruke den Selfiestanga. Og de voksne ungene mine skjems enda mer, for si det snn! Og jeg vet at denne stanga fr mer tyn enn bli hyllet. Men jeg bruker den jeg alts, haha:) Den har faktisk noe for seg, uansett hvor flaut og klamt jeg synes det er bruke den. Er den utrolig morsom ha til bloggen min:) Vi blogges!

HA EN GOD FREDAG

FRA TONE #blogg #hst #fredag

JEG HAR KJPT RETTEBRSTEN

Hei p deg i kveld! I dag kjpte jeg meg denne rettebrsten. Den funker ikke s bra som en rettetang, men det var helt herlig gre gjennom hret mitt i kveld. Hret ble s mykt og deilig kjenne p. Grunnen til at jeg investerte i denne luksusen, er fordi jeg har et s kraftig og brusete hr. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har hr p hode, iallfall i min alder:) Men det grove hret blir bare grovere og grovere etter som man blir grere og grere, haha!Derfor er det viktig for meg ha glattere hr. Og glattere hr reflekterer lys, og demper linjer og rynker i ansiktet. Men jeg m innrmme at jeg av og til fikser noen lyse striper hos frisren. Og jeg synes de gir en s stor gld til mitt gre hr, hehe:)

FRA TONE #blogg #hr #hst #velvret

EN HELT VANLIG ONSDAG

Hallo kjre deg p en helt vanlig onsdag:) Denne dagen er faktisk ukas tredje dag og blir kalt lillelrdag. Jeg kan huske det gikk et TV- program som het Lille Lrdag. Tror det var en gang p 90-tallet. Men nr det er sagt, sitter jeg i heimen med blomstene og strikketyet. Og selvflgelig kaffekoppen. Koser meg, og det hper jeg du ogs gjr p en s fin onsdag. Jeg skal p senvakt! P jobben, sammen med gode kolleger og noen herlige unger. Blomsterbuketten gir meg skikkelig hverdagsglede. Og forskning viser at det lage ting med hendene kan gjre godt for kropp og sjel. S hndarbeid gjr meg glad, alts:)

HA EN GOD ONSDAG

FRA TONE #blogg #november #hst #strikkety

MORGENKAFFEN P BRYGGEKANTEN

God dag til deg og hallo 1. november. Jeg drikker kaffen min p bryggekanten i dag. Samtidig som jeg minnes den tida da jeg fikk mitt frste barn. Henrik ble fdt 25. november 1984. Og her ute i Langesundsfjorden lekte guttungen p svaberga og boltret seg i blgene p den vesle stranda. Du verden hvor fort tiden gr, liksom. Det var s deilig ta seg en rusletur i dag. Borte p jordet som vi sier. Der er det s mange gode barndomsminner fra min egen barndom. De gode luktene, og alle solnedgangene. Og blomstene da! Og i dag plukket jeg med meg markblomst rester og noen spredte hageblomster. Jeg koste meg skikkelig med kaffe og blomster. Danderte med koppen og blomstene, og kaffen! Hehe:)